Bescherm jouw rug met deze tips

rugpijn

Rug- en nekklachten zijn gebruikelijke problemen bij veel volwassenen. Het verhindert mensen om optimaal te werken, genieten van de vrije tijd, slapen en een wijd scala aan andere activiteiten. Veel oudere mensen zeggen dat ze graag eerder aan hun rug hadden gedacht. Met de juiste zorg kun je namelijk een hoop klachten verminderen of zelfs voorkomen. Hier een aantal tips om de belasting van jouw rug te verminderen.

Slaap in een correcte positie

Iedereen is wel eens wakker gevonden met spontane klachten. Dan heb je bijvoorbeeld dagenlang last van een bepaalde spier omdat je in een onnatuurlijke houding in slaap bent gevallen. Slaap nooit op jouw buik, maar probeer op jouw zij in slaap te vallen. Tijdens het slapen heb je vaak niet door dat je een verkeerde positie aan het forceren bent. Pas bij het wakker worden merk jij dat je urenlang klachten hebt liggen opsparen.

Blijf in beweging

Het werd een tijdje terug nog met grote campagnes aangeraden. Met dertig minuten per dag is het minimale aanbevolen voor volwassenen om gezond te blijven. Pak dus af en toe de fiets naar het station of loop naar de winkel. Als je daar geen mogelijkheid tot hebt kun je bijvoorbeeld een dag in de week een paar uurtjes zwemmen. Hoe dan ook is het belangrijk dat je in beweging blijft om stijfheid en andere klachten te voorkomen.

Denk aan jouw postuur tijdens het zitten.

Veel mensen spenderen een groot gedeelte van hun dag op een stoel. Als je op kantoor werkt dan zit je in een stoel, en als je thuis TV zit te kijken, of achter de computer zit, komen daar meer uren op een stoel bij. Een goed postuur is dan ook belangrijk. Hou je voeten op de vloer, de rug recht tegen de rugleuning. Hiervoor moet je een instelbare stoel hebben. Het is daarom ook belangrijk dat je een goede stoel hebt.

Til spullen op de goede manier op

Iedereen heeft wel eens gehoord hoe je nou zware objecten op moet tillen, maar ik zeg het toch nog maar even. Til vanuit de benen, en niet vanuit de rug. Dat wil dus zeggen dat je eerst door de knieën gaat om het object vast te pakken, en daarna hiermee weer opstaat. Hierdoor komt alle kracht vanuit je benen. Ken ook jouw eigen limiet. Als iets te zwaar is kun je beter een steekwagen gebruiken. Het is bovendien ook een stuk comfortabeler.